Zmiany w łańcuchach dostaw szansą dla europejskich firm – nowe wydanie Ekspresu Niemieckiego

Ekspres Niemiecki nr 35, red. Janusz Gorol

Jakie zmiany przyniesie świat po koronawirusie? Co się stanie z gotówką i co zmieni się w produkcji samochodów? Jak wygląda piłka nożna po powrocie Bundesligi? O tym przeczytacie w dzisiejszym numerze Ekspresu Niemieckiego.

Tematy najnowszego wydania Ekspresu Niemieckiego:

  1. Zmiany w łańcuchach dostaw szansą dla europejskich firm
  2. Odwrót od globalizacji, samochód elektryczny w 100% Made in Germany
  3. Kryzys przyspiesza odchodzenie od gotówki
  4. Wróciła Bundesliga – bez kibiców, ale w stylu „Made in Germany”

Zmiany w łańcuchach dostaw szansą dla europejskich firm

Jednym z kluczowych problemów, którego doświadczyły niemieckie firmy na skutek pandemii są zaburzenia w łańcuchach dostaw. Skłania to niemiecki przemysł do refleksji na bezpieczeństwem zaopatrzenia w komponenty do produkcji. Wiele firm zamierza wprowadzić w tym zakresie znaczące zmiany. To może stanowić szansę dla europejskich firm na zdobycie nowych odbiorców i zajęcie dobrej pozycji w systemie zaopatrzenia przemysłu.

Dostawy dla przemysłu to ogromna część gospodarki. Tylko firma Volkswagen w 2016 roku na 217 miliardów euro przychodu kupiła od dostawców produkty i usługi o wartości 166 miliardów euro.

Według badania przeprowadzonego w ostatnim tygodniu kwietnia 2020 przez firmę McKinsey wśród niemieckich MŚP, 73 % z nich doświadczyło zakłóceń w swoich łańcuchach dostaw. Jedna na cztery firmy rozważa przeniesienie części łańcucha dostaw bliżej własnych zakładów. Zgodnie z wynikami ankiety dotyczy to bardziej branży IT i usług finansowych niż przemysłu maszynowego lub motoryzacyjnego. Intencją wielu z nich jest zastąpienie części dostaw z innych kontynentów dostawami z krajów UE, aby w ten sposób lepiej się zabezpieczyć przed sytuacjami jakie wystąpiły podczas aktualnego kryzysu.

Na związane z koronawirusem problemy z bezpieczeństwem dostaw nakłada się problematyka „zrównoważonego rozwoju” przy decyzjach zakupowych. Zdecydowana większość firm uznała znaczenie „zrównoważonego rozwoju” w biznesie dla zarządzania łańcuchem dostaw. Zgodnie z badaniem Hermes International, oddział Hermes Niemcy, 59 % z 202 decydentów logistycznych z badanych niemieckich firm zgodziło się, że firmy muszą włączyć kryteria ekologiczne i społeczne do swoich celów i uwzględnić je w swoich decyzjach, aby zapewnić długoterminową konkurencyjność. Zasadniczo znaczenie tematu „zrównoważony rozwój” wzrosło u siedmiu na dziesięciu respondentów w ciągu ostatnich dwóch lat.

Pojawiła się też inicjatywa domagająca się przyjęcia ustawy o łańcuchach dostaw (Lieferkettengesetz), która zmusiłyby przemysł do kontrolowania przestrzegania praw pracowniczych i praw człowieka w całym łańcuchu dostaw.

Powyższe trendy i sygnały mogą zapowiadać zmiany w źródłach zaopatrzenia niemieckiego przemysłu, które mogą być szansą dla nowych dostawców, szczególnie europejskich.

Źródła: UniBW , Habdelsblat, Hermes Supply Chain Blog, Lieferkettngesetz.de, DW


Odwrót od globalizacji, samochód elektryczny w 100% Made in Germany

Przemysł samochodowy jest bardzo ważną branżą niemieckiej gospodarki – w 2016 wytworzył ok. 4,7% wartości dodanej brutto i jest z nim bezpośrednio i pośrednio związanych 4% (ok. 1,75 mln) osób czynnych zawodowo. Teraz przemysł przechodzi istotną zmianę.

Markus Fasse pisze w Handelsblatt, że Niemcy przespali pierwszą fazę rozwoju aut elektrycznych, ale teraz zdecydowanie wkraczają na ten rynek. Volkswagen stawia na e-mobilność – firma zamierza zainwestować w nią w nadchodzących latach ponad 40 miliardów euro. Plany obejmują przystosowanie trzech niemieckich fabryk do produkcji samochodów elektrycznych, a do 2025 co drugie Audi ma mieć napęd elektryczny. Również Daimler i BMW przestawiają swoją produkcję. Posunięcia te wspiera rząd federalny, który chce, aby do 2030 było w Niemczech milion stacji ładowania pojazdów elektrycznych i planuje też subwencjonowanie aut elektrycznych. W ten sposób Niemcy staną się jednym z centrów rozwoju e-mobilności .

Stephan Menzel, który w Handelsblatt specjalizuje się w tematyce przemysłu motoryzacyjnego, wyraził w wywiadzie opinię, że decyzja Elona Muska o budowie europejskiej „gigafabryki” Tesli na południe od Berlina potwierdza znaczenie Niemiec w tej branży. Z drugiej strony to też wyzwanie – Tesla to marka premium, więc konkurencja dla Daimlera i BMW, co stworzy silny nacisk na przyspieszenie ich rozwoju w kierunku e-mobilności. Nie wiadomo jak Tesla poradzi sobie ze skompletowaniem załogi dla takiej bardzo nowoczesnej i mocno zdigitalizowanej fabryki w sytuacji deficytu wykwalifikowanych pracowników, których przecież brakuje już teraz. Lokalizacja w pobliżu polskiej granicy może być sygnałem, że brane jest pod uwagę ściągnięcie ludzi spoza Niemiec.

Według Handelsblatt wyborowi lokalizacji sprzyja fakt, że już produkuje się tu części dla przemysłu samochodowego, a klaster motoryzacyjny w Wolfsburgu zrzeszający licznych dostawców jest w rozsądnej odległości. Atrakcyjny jest też rynek pracy Berlina (w którym powstać ma Centrum Projektowe i Inżynierskie Tesli), na którym funkcjonuje wielu informatyków związanych z branżą, gdyż mają tu siedziby firmy BMW i Daimlera (Free Now, Share Now), również VW rozwija tu oprogramowanie. Nie bez znaczenia jest bliskość dużego lotniska, które powstaje pod Berlinem.

Pozycja wiodącego producenta aut elektrycznych wiąże się z koniecznością wyposażenia ich w akumulatory. CATL, jeden z największych na świecie producentów ogniw akumulatorowych, planuje zakład w Erfurcie. Już teraz niemieckie firmy chemiczne (np. BASF) są wiodącymi producentami katod do akumulatorów. Produkcja akumulatorów wymaga m.in. zabezpieczenia dostępu do litu, co jest rosnącym problemem.

Rok temu niemiecka firma ACI Systems utworzyła joint venture z boliwijskim przedsiębiorstwem państwowym Yacimientos de Litio (YLB). Celem wspólnego przedsięwzięcia było pozyskiwanie litu ze słonego jeziora Uyuni (największe złoże litu na świecie).  Jednak na przełomie października i listopada pojawiła się informacja, że rząd prezydenta Evo Moralesa zatrzymał projekt dekretem i anulował joint venture.

W tym kontekście zwraca uwagę jest decyzja holenderskiego koncernu Advanced Metallurgical Group (AMG) o budowie w Saksonii-Anhalt rafinerii wodorotlenku litu, która jako pierwsza w Niemczech będzie dostarczać produkt o czystości umożliwiającej wykorzystanie go w produkcji akumulatorów. Inwestycja ta jest szczególnie interesująca dla regionu Erzgebirge, gdzie Deutsche Lithium planuje budowę kopalni litu.

Gdyby wszystkie te projekty zostały zrealizowane, to cały łańcuch wartości od wydobycia surowca do budowy aut elektrycznych mógłby być realizowany w Niemczech. Obecnie producenci akumulatorów są bardzo uzależnieni od wodorotlenku litu z Chin, dlatego wielu z nich szuka sposobu na dywersyfikację dostaw w perspektywie długoterminowej.

Źródła: Destatis.de, Handelsblatt(1), Handelsblatt (2),  Handelsblatt (3), Handelsblatt (4)


Kryzys przyspiesza odchodzenie od gotówki

Na łamach FAZ Roland Lindner, korespondent biznesowy pisze o tym jak w trakcie trwania pandemii spada znaczenie gotówki. Wynika to przede wszystkim z obawy przed dotykaniem jakichkolwiek przedmiotów, w tym pieniędzy.

Dan Schulman niedawno otworzył szufladę w domu i miał w niej dziesięciodolarowy banknot. Nie byłoby to szczególnie niezwykłe, ale zmusiło go do myślenia. Przypomniało mu to, jak rzadko kontaktuje się z gotówką. Mówi, że zwykle nie ma przy sobie żadnych rachunków ani monet. Także w otoczeniu obserwuje jak mocno zmienia się rola gotówki w obiegu pieniądza. Przyjaciel powiedział mu, że dał swojemu dziecku dwadzieścia dolarów w nagrodę i był zdumiony, dlaczego zrobił to gotówką, a nie elektronicznie.

Jako dyrektor generalny PayPal, dostawcy różnych usług płatniczych, Schulman jest bardzo zainteresowany opowiadaniem takich historii. Jeśli ludzie płacą inaczej niż gotówką, jego firma ma szansę zarabiać na zakupach. Oczywiście gotówka okazała się dość stałą formą płatności, szczególnie w Niemczech. Według najnowszych badań Bundesbanku ponad 70% transakcji w Niemczech nadal odbywa się gotówkowo, choć z tendencją spadkową.

Jednak pandemia w sposób znaczący zmieniła reguły gry. Nie tylko częściej dokonujemy zakupów online, ale również w świecie offline wiele osób stara się unikać dotykania rzeczy, z którymi inni mogli mieć kontakt w obawie przed infekcją. Dotyczy to nie tylko gotówki, ale także terminala karty kredytowej przy kasie, którego klawiatura i długopis do podpisywania są teraz nagle postrzegane jako źródło zagrożenia.

Dlatego Schulman dostrzega, że w czasie pandemii coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z płatności zbliżeniowych. Jego zdaniem proces, który w innym przypadku zająłby od trzech do pięciu lat, zajmuje miesiące i uważa, że ​​jest to nieodwracalne.

„To fundamentalna zmiana”, mówi w wywiadzie dla F.A.Z. Cyfrowe usługi płatnicze stały się zatem jego zdaniem  koniecznością. Firma PayPal uważa się za dobrze przygotowanego do tego procesu: „nasze produkty są bardziej odpowiednie niż kiedykolwiek”.

Źródło: FAZ


Wróciła Bundesliga – bez kibiców, ale w stylu „Made in Germany”

Po przymusowej przerwie trwającej ponad dwa miesiące, a ponadto w bardzo szczególnych warunkach została wznowiona Bundesliga. Pięć sobotnich meczów określanych jest przez niemieckich redaktorów sportowych „jako skok w nieznane”. Christian Kamp, redaktor sportowy FAZ pisze o tym, że mimo że „powrót na scenę był lepszy niż wielu się spodziewało to prawda kryzysie jest także poza boiskiem”.

Jako znak czasu można przyjąć to, że dużo więcej dyskusji poświęcono sposobowi świętowania goli niż samemu ich zdobyciu. Wiele poświęcono opisom w jaki piłkarze zachowują higienę na boisku i przed wejściem na murawę. Kamp zwraca uwagę, że Niemiecki powrót piłki został wykonany w prawdziwym stylu „Made in Germany”, czyli z zachowaniem wszystkich procedur, a także w najbardziej precyzyjny sposób za co Bundesliga jest chwalona ze wszystkich stron. Zwraca on jednak uwagę, że efekt tego eksperymentu poznamy dopiero za jakiś czas poza boiskiem, a mianowicie w laboratoriach gdzie będą badane próbki zawodników.

Niklas Zimmermann zwraca za to uwagę na trudne zadanie, jakie mieli komentatorzy, radio i telewizja. Jak pokazać emocje przy pustych trybunach, jak pokazać widowisko bez dopingu?

Źródła: FAZ


Twórz z nami Ekspres Niemiecki

Podoba Ci się co robimy? Chciałbyś/abyś zostać częścią naszej redakcji?

A może, przeczytałeś/aś coś ciekawego w niemieckiej prasie i uważasz, że warto podzielić się tym z innymi?

Napisz krótką notatkę (do 4000 znaków), dodaj źródła i wyślij na adres janusz.goroll@gmail.com

Na pewno się odezwiemy, a najciekawsze notki opublikujemy w kolejnych numerach.


Redakcja

Janusz Gorol – redaktor prowadzący – na co dzień HR biznes partner w dużej firmie produkcyjnej. Z zamiłowania koordynator projektów, trener, doradca, animator i działacz społeczny. Absolwent teologii i politologii, ukończył program Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności, a także studia podyplomowe z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktualnie kontynuuje edukacje na studiach MBA o profilu przemysł 4.0 na Politechnice Śląskiej. Był także stypendystą Fundacji Otto Benecke w ramach programu You.va oraz Ifa Institut na Herder Institut Leipzig, a także trzykrotnie uczestnikiem Acton University w Grad Rapids Michigan.

Paweł Kulbiński – zajmuje się analizami na rzecz projektów inwestycyjnych oraz współpracą międzynarodową przedsiębiorstw, w tym przygotowywaniem informacji o rynkach. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych w Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Ekspres Niemiecki nr 35, red. Janusz Gorol

Janusz Gorol – redaktor prowadzący – na co dzień HR Biznes Partner w dużej firmie produkcyjnej. Z zamiłowania koordynator projektów, trener, doradca, animator i działacz społeczny. Absolwent teologii i politologii, ukończył program Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności, a także studia podyplomowe z zakresu Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Obecnie kontynuuje edukacje na studiach MBA o profilu Przemysł 4.0 na Politechnice Śląskiej. Był także stypendystą Fundacji Otto Benecke w ramach programu You.va oraz Ifa Institut na Herder Institut Leipzig, a także trzykrotnie uczestnikiem Acton University w Grad Rapids Michigan.

Wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

 

Newsletter

Zapisz się do newslettera, by otrzymywać najważniejsze wiadomości od Instytutu Wolności

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

 

Newsletter

If you wish to sign up for a newsletter, please provide your details

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

 

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

 

Ich erkläre mein Einverständnis zur Verarbeitung meiner persönlichen Daten zum Zweck der Benachrichtigung über aktuelle Dinge,Projekte sowie andere Informationen mit Marketing- oder Bildungscharakter gemäß den Grundsätzen der Datenschutzerklärung.