Zełenski popularniejszy od Čaputovej і brexitu – pokazuje Google Trends
Maciej Piotrowski
Ukraińskie wybory prezydenckie przyciągnęły uwagę opinii publicznej w Polsce i na świecie – pokazują trendy zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google.
W niedzielę (31.03) i poniedziałek do południa (01.04) temat głosowania na Ukrainie był przez polskich internautów w Google’ach częściej wyszukiwany niż inne ważne wydarzenia międzynarodowe: m.in. popularny ostatnio temat brexitu.
Można zaobserwować wysokie zainteresowanie osobą Wołodymyra Zełenskiego. Możemy porównać go z inną „bohaterką weekendu” tj. nową słowacką prezydent Zuzany Čaputovą. W Google tematy związane z nią dominowały jedynie przez jeden dzień: od soboty wieczora do niedzieli godziny 19:00. Po ogłoszeniu wyników ukraińskich wyborów, tamtejsi kandydaci przejęli uwagę polskich internautów, a o Zełenskim chciało dowiedzieć się kilkakrotnie więcej osób, niż o nowej prezydent Słowacji.
Jeszcze większa różnica w liczbie wyszukiwań na korzyść Zełenskiego zaistniała w skali świata. Przy tym Francuzi, Brytyjczycy, Włosi i Hiszpanie byli dużo bardziej zainteresowani osobą Čaputovej; a Niemcy i Polacy, a także Amerykanie i Rosjanie: Zełenskim.
Wskaźniki Google Trends na Ukrainie mogą nam też powiedzieć, które zdarzenia w ostatnim roku przyciągnęły największą uwagę potencjalnych wyborców do danych kandydatów.
Zapytania dotyczące Petra Poroszenki były najpopularniejsze w ostatnich dniach listopada: podczas kryzysu na Morzu Czarnym i wprowadzania stanu wojennego. Julia Tymoszenko była na 1.pozycji jedynie raz – w czerwcu, gdy prezentowała swój program wyborczy „Nowy Kurs Ukrainy”. Wołodymyr Zełenski skupił na sobie zainteresowanie ukraińskich internautów od 31 grudnia (ogłoszenia o starcie w wyborach) i był najpopularniejszy przez większość kampanii. Dopiero w ostatni miesiącu wyprzedzał go, lub był ex-aqueo, Petro Poroszenko. Aktualnie, w kontekście zwycięzcy 1. tury wyborów popularność zyskuje pytanie o “program Zełenskiego”.