Relacja z debaty z udziałem ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła
O przyszłości polskiej służby zdrowia dyskutowaliśmy z udziałem ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła, Jakuba Szulca (sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia 2008-2012), prezesa zarządu PZU Zdrowie Pawła Kacprzyka i eksperta Instytutu Wolności Dariusza Godlewskiego. Zapraszamy do zapoznania się z relacją (nagranie audio oraz kluczowe tezy).
Debata odbyła się przy okazji prezentacji raportu zdrowotnego Instytutu Wolności. Zapraszamy do pobrania raportu – Analiza stanu zdrowia i opieki zdrowotnej na najbliższe lata
Poniżej przedstawiamy tezy z dyskusji:
Minister zdrowia Konstanty RADZIWIŁŁ:
– kreowanie polityki zdrowotnej przez ministerstwo powinno być oparte na dialogu; w mocniejszym stopniu powinny uczestniczyć w nim organizacje pacjenckie, obywatelskie, osoby pracujące w systemie i korzystające w nim;
– znacznie większy nacisk powinien być położony na zdrowie publiczne – tj. przedsięwzięcia na rzecz zdrowia obywateli poza medycyną naprawczą – profilaktyka, promocja zdrowia, wcześniejsze wykrywanie chorób; minister zdrowia Kanady Lalonde z lat 70. stwierdził, że tylko 10% zdrowia obywateli zależy od samych służb medycznych;
– zdrowie potrzebuje koordynacji; bardzo trudno zarządzać państwową służbą zdrowia – jest prawie 10 możliwych właścicieli placówek i każdy z nich ma swoje własne cele; jest również wielka różnorodność podmiotów w sektorze prywatnym; należy się nad tym problemem zastanowić, by wypracować działania korzystne dla pacjenta i systemu, pozwalające racjonalniej wydawać środki.
Jakub SZULC, ekspert zdrowotny EY, były sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia (2008-2012):
– istotnym kłopotem jest defragmentacja rynku świadczeń zdrowotnych, duża liczba podmiotów właścicielskich i organów tworzących szpitale utrudnia zarządzanie; problem leży jednak głębiej i wiąże się z polską strukturą samorządową; jeżeli zabierzemy powiatom jeden z najważniejszych obszarów działania – zarządzanie szpitalami powiatom – nie będą one właściwie potrzebne;
– mapy potrzeb zdrowotnych są doskonałym narzędziem do koordynacji opieki zdrowotnej i odpowiedniego kontraktowania świadczeń,
– minister zdrowia ma istotne narzędzie, które do tej pory nie było zbytnio wykorzystywane – tworzenie standardu wewnętrznego na poziomie rozporządzenia, które obowiązuje wszystkich bez wyjątku świadczeniodawców; mamy możliwość oddziaływania na to, jak świadczenia będą kontraktowane.
Paweł Kacprzyk, prezes PZU Zdrowie:
– nie można wychodzić z założenia, że nic się nie da; spółka PZU Zdrowie nie różni się od oddziału NFZ – to podmioty działające analogicznie, współpracujemy często z tymi samymi lekarzami, właścicielami;
– w tej chwili świadczymy opiekę medyczną 350 tysiącom osób; pracujemy nad systemem informatycznym, tworzymy wewnętrzne standardy, wdrażamy automatyczny system rozliczeń, myślimy o wprowadzeniu umawiania się na wizyty online,
– takim podmiotom jak nasz, inwestującym w rynek zdrowia, od państwa brakuje przedstawienia jasnego miejsca w długiej perspektywie czasowej; jesteśmy w stanie wpływać na modernizację całego systemu, bo siła i wiedza dostępna dla sektora prywatnego jest dostępny dla sektora państwowego,
– w najbliższym czasie zamożność Polaków będzie rosła – a wraz z nią oczekiwania w stosunku do dostępności usług i ich jakości.
Zapis prezentacji raportu oraz dyskusji w audio można pobrać pod tym linkiem ( (1) prezentacja, (2) debata )
Zapraszamy do pobrania raportu – Analiza stanu zdrowia i opieki zdrowotnej na najbliższe lata
W raporcie zawarto następujące tematy:
• stan zdrowia Polaków w zestawieniu z prognozami epidemiologicznymi i demograficznymi; opis aktualnego stanu zdrowia wraz z analizą dostępności i jakości świadczeń medycznych; prognozy demograficzne i epidemiologiczne wskazujące kierunki przygotowania adekwatnej oferty świadczeń,
• struktura opieki zdrowotnej: placówki publiczne i prywatne: obserwowane tendencje: rozdrobniona struktura właścicielska publicznych placówek służby zdrowia, brak dostosowania oferty do potrzeb zdrowotnych, zadłużenie; wzrost znaczenia prywatnych placówek medycznych; konsolidacja rynku prywatnych usług medycznych,
• wydatki na zdrowie: publiczne i prywatne; wyraźna tendencja wzrostu prywatnych wydatków na ochronę,
• prognozy dotyczące zapotrzebowania branżowego i potencjalne kierunki rozwoju.