Jak podróżują Polacy? Trendy i tendencje w branży turystycznej

Aleksandra Fabin

Polacy wydają na podróże coraz więcej i  coraz częściej wybierają aktywne formy wypoczynku. Jakie rodzaje wakacji preferujemy i dokąd najchętniej wyjeżdżamy? Co o polskiej turystyce mówią dane z raportów? 

Dzięki bogatej ofercie przedsiębiorstw turystycznych i tanich linii lotniczych, rewolucji cyfrowej w turystyce, braku konieczności posiadania paszportu oraz ruchu bezwizowego do wielu krajów świata Polacy podróżują coraz chętniej i coraz dalej. Na wakacje w 2019 roku wybiera się ponad połowa Polaków – 54%.

Chociaż zagraniczne wakacje zyskują wśród Polaków na popularności, najchętniej wybieramy jednak wariant krajowy. Według raportu Diners Club Polska[1] w 2019 roku na wakacje wyjechało prawie 54% Polaków. 35,5% badanych zadeklarowało, że wybierze podróże po Polsce. Na urlop za granicą zdecydowało się natomiast wyjechać 18,3% uczestników badania, przy czym ponad połowa z nich wybrała odpoczynek na terenie Unii Europejskiej.

Jak wynika z badania Wakacje Polaków 2019 – Barometr Providenta[2], najpopularniejszym kierunkiem podróży krajowych jest Bałtyk, nad którym urlop spędziło 37% respondentów.

Niewiele mniejszy odsetek, bo 32% ankietowanych, wybrało wyjazd zagranicę. Polskie góry odwiedziło zaledwie 15% badanych.

Zagraniczne kierunki, które cieszą się największą popularnością wśród Polaków, to przede wszystkim Grecja, Turcja, Chorwacja i Hiszpania. Jak podaje Polska Izba Turystyczna[3], w 2019 roku zaobserwowano powrót kierunków przez kilka lat nieobecnych na rynku: Turcji, Egiptu i Tunezji. Według tej instytucji wśród polskich turystów popularnością cieszą się też Bułgaria, Albania czy Włochy.

 

Ile Polacy wydają na wakacje?

Cytowane badanie firmy Provident wskazuje, iż na letni wypoczynek Polacy wydali w 2019 roku średnio ok. 3396 zł na osobę. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Średnia deklarowana kwota znacząco wzrosła. Jeszcze w 2017 roku było to nieco ponad 2800 zł, a rok później – ok. 2700 zł.

Większość badanych finansuje wakacyjny wyjazd z oszczędności.

Najwięcej, bo ponad 4000 zł, wydadzą osoby w wieku 40-59 lat. Natomiast najmniejszym budżetem dysponują młodzi ludzie w wieku 15-24 lat, którzy na wakacyjne podróże zamierzają przeznaczyć średnio 2050 zł.

 

Jak odpoczywają Polacy?

Według raportu Diners Club Polska większość Polaków deklaruje, że nie spędza urlopu na leżaku – ten sposób odpoczynku wybiera tylko co czwarty turysta. Zdecydowana większość  – 2/3 badanych – stawia na aktywny wypoczynek. 40% badanych deklaruje, że w czasie wakacji najchętniej wybiera zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc.

Coraz więcej polskich turystów decyduje się na uprawianie sportu w czasie podróży.

W 2017 roku w ten sposób urlop chciało spędzić zaledwie 3% badanych, w 2018 roku odsetek wzrósł do 16,4%, a w tym roku blisko 21% deklaruje zainteresowanie tą formą spędzania czasu.

 

Wakacje na własną rękę czy z biurem podróży?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez SW Research – Agencję Badań Rynku i Opinii w 2018[4] roku, prawie 70% ankietowanych samodzielnie planuje swój wyjazd. Blisko 20% organizuje wypoczynek w kraju.

Z usług biur podróży korzysta nieco ponad 12% Polaków. Najczęściej sięgają oni po ofertę sprawdzonych tour-operatorów, wśród których najpopularniejszymi pozostają TUI Poland, Itaka oraz Rainbow Tours.

Ponadto 60% badanych szuka w Internecie informacji na temat miejsca planowanych wakacji, a 50% rezerwuje noclegi online, korzystając bezpośrednio ze stron internetowych obiektów noclegowych. Rośnie również popularność serwisów rezerwacyjnych. Za pośrednictwem Internetu Polacy kupują też dodatkowe ubezpieczenie, bilety na samolot i inne środki transportu oraz sprawdzają oferty biur podróży.

Polacy coraz chętniej wybierają uczestnictwo w turystyce jako formę spędzania czasu wolnego. Z roku na rok wzrasta liczba osób, które podróżują zarówno w kraju, jak i zagranicą – najczęściej jednak wybierając wciąż Polskę. Polacy to świadomi konsumenci, preferujący aktywny wypoczynek, lubiący ciepłe kraje, samodzielnie planujący wyjazdy oraz wykorzystujący technologię i Internet do organizacji i realizacji podróży. Badania wskazują, że popularność turystyki w naszym kraju stale rośnie i z dużym prawdopodobieństwem ta tendencja już się nie zmieni.


[1] https://www.money.pl/gielda/diners-club-polska-odsetek-polakow-ktorzy-wyjada-na-wakacje-w-br-spadl-do-54-6385771825023105a.html, https://www.dinersclub.pl/ [dostęp: listopad 2019]

[2] https://media-provident.pl/pr/446603/barometr-providenta-polacy-wydaja-coraz-wiecej-na-wakacje [dostęp: listopad 2019]

[3] https://www.forbes.pl/biznes/kierunki-wyjazdow-turystycznych-polakow-2019-grecja-i-turcja-najbardziej-popularne/2s8byfs [dostęp: listopad 2019]

[4] https://swresearch.pl/news/czytaj/id/152/jak-podr-uj-polacy-raport-z-badania [dostęp: listopad 2019]

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” w latach 2017–2019
Aleksandra Fabin

Absolwentka filologii angielskiej, turystyki i rekreacji oraz zarządzania w turystyce. Obecnie doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Zawodowo pracuje jako specjalistka ds. marketingu turystycznego i koordynuje międzynarodowe projekty dla jednej z niepublicznych szkół wyższych. Absolwentka IV Edycji Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

FreshMail.pl
 

Newsletter

Zapisz się do newslettera, by otrzymywać najważniejsze wiadomości od Instytutu Wolności

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

FreshMail.pl
 

Newsletter

If you wish to sign up for a newsletter, please provide your details

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

FreshMail.pl
 

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

FreshMail.pl
 

Ich erkläre mein Einverständnis zur Verarbeitung meiner persönlichen Daten zum Zweck der Benachrichtigung über aktuelle Dinge,Projekte sowie andere Informationen mit Marketing- oder Bildungscharakter gemäß den Grundsätzen der Datenschutzerklärung.

FreshMail.pl