Ile kosztuje kampania prezydencka?
Start w wyborach prezydenckich na Ukrainie to niemały wydatek – podsumowania kosztów przeprowadzenia kampanii wyborczej dokonał portal Hromadske.
Przepisy ukraińskiego prawa wyborczego wymagają, by środki przeznaczone na kampanię pochodziły wyłącznie z funduszu wyborczego kandydata. W praktyce lwią część jego budżetu pochłaniają reklamy (nawet od 50-70%) oraz wiece i spotkania z wyborcami.
Wg Ruch Obywatelskiego CZESNO (Громадянський рух ЧЕСНО) łącznie kandydaci na reklamę telewizyjną wydali już 1 miliard UAH (140 mln PLN), w tym połowę tej kwoty w styczniu i lutym 2019 tj. podczas oficjalnej kampanii. Najwięcej na reklamę w ciągu tych dwóch miesięcy wydała Julia Tymoszenko (79 mln UAH tj. 11 mln PLN), Petro Poroszenko (55 mln UAH tj. 7,7 mln PLN) i Serhij Taruta (52 mln UAH tj. 7,2 mln PLN).
Dla porównania – polscy kandydaci na prezydenta w 2015 roku – Andrzej Duda i Bronisław Komorowski wydali na spoty telewizyjne odpowiednio 4,85 i 5 mln PLN.
Zestawienie kosztów emisji reklam przez poszczególne kanały telewizyjne w czasie największej oglądalności wskazuje na ogromne zróżnicowanie cen za minutę emisji: od 4,2 tys. UAH tj. ok. 600 PLN (UA:Perszyj), przez 55,5 tys. UAH – 7,7 tys. PLN (1+1) po kwotę blisko 322,4 tys. UAH = 46 tys. PLN (Ukrajina). Znacznie tańsza jest reklama radiowa, która kosztuje w zależności od stacji, od 569 do 2400 UAH za minutę emisji (79-335 PLN)
Jednocześnie powyższa organizacja społeczna zwróciła uwagę na nieobjęte przepisami o kampanii wyborczej, a skuteczne z punktu widzenia wpływu na społeczeństwo formy reklamy. Np. billboardy urzędującego prezydenta ze sloganem „Armia! Język! Wiara!”,które pojawiły się przed oficjalnym rozpoczęciem kampanii i nie były finansowane z funduszu komitetu wyborczego.
Ponadto, kontrowersje wzbudza fakt, że kandydat Wołodymyr Zeleński korzysta z promocji, jaką daje mu serial „Sługa Narodu”, dzięki któremu komik zyskał popularność. Niektóre organizacje twierdzą, że spoty reklamujące serial, którego nazwa pokrywa się z nazwą komitetu wyborczego powinny być finansowane z budżetu funduszu wyborczego kandydata. Gdyby komik miał płacić za emisję serialu – za 25 minutowy odcinek w prime-time zapłaciłby 1,4 mln UAH.
Źródło: Hromadśke ;