Instytut Wolności |Bezpieczna Przyszłość dla Polski |Fake newsy infekują najpopularniejszy komunikator na Ukrainie - Instytut Wolności

Fake newsy infekują najpopularniejszy komunikator na Ukrainie

Maciej Piotrowski

Zmiany w polityce kadrowej Zełenskiego

Zełenski zmienia politykę kadrową: z nowych twarzy i młodych technokratów na osoby z doświadczeniem pracy w administracji. Jednym z przejawów takich działań jest usunięcie z posady szefa Państwowej Służby Fiskalnej Maksa Nefiodowa – twórcy chwalonego systemu Prozorro. Drugim z przykładów jest mianowanie na szefa Państwowej Służby Podatkowej Oleksija Liubczenki (wiceszefa organów podatkowych w latach 2009-11).

Wg dziennikarzy gazety „Nowoje Wremia” autorami nowej strategii są prezydent Zełenski, szef jego biura Andrij Jermak i doradca głowy państwa Serhij Szefir. Ta trójka ma być decyzyjna w nominowania na posady, również rządowe.

Źródło: Nowoje Wremia

Brak konkurencji dla Zełenskiego w sondażach

Zełenski – ze znaczną przewagą – wygrałby wybory prezydenckie osiągając wynik 42,6% poparcia – wynika z badania KMIS. Drugie miejsca zająłby Petro Poroszenko (14,9%), a trzecie Jurij Bojko (12,2%). Pokazuje to dość stabilną sytuację prezydenta i ograniczone możliwości wzrostu „starych” kandydatów opozycyjnych.

Proprezydencka partia Sługa Narodu uzyskałaby 32,6% głosów, co byłoby słabszym o 10 pp. wynikiem wobec rezultatu. Umacnia się natomiast postmajdanowska opozycja: Europejska Solidarność Petra Poroszenki (15,2% wobec 8,10% w wyborach 2019) i Ojczyzna Julii Tymoszenko (12% wobec 8,02% w wyborach) oraz – minimalnie – opozycja post-Janukowyczowska z poparciem 15,8% wobec wyniku wyborczego 13,05%. Z aktualnego składu parlamentu wypadłaby partia Głos Swiatosława Wakarczuka.

Źródło: KIIS

Fake newsy infekują najpopularniejszy komunikator na Ukrainie

O „pandemii fake’ów” w komunikatorze Viber piszą dziennikarze Ukraińskiej Prawdy. Fałszywe informacje dotyczące koronawirusa, działalności państwa i służb informacji są rozpowszechniane z wykorzystaniem tej aplikacji na Ukrainie z dużym sukcesem. Wiadomości są przekazywane między indywidualnymi osobami i zazwyczaj ich przekaz opiera się na rzekomej informacji od osoby wtajemniczonej (np. z ministerstwa, z innego kraju).

Czynnikami, które sprzyjają temu jest prostota udostępnienia informacji. „brak bariery publicznej tablicy z wiadomościami” – dzięki czemu wiadomości są przekazywane dalej do określonej grupy zaufanych znajomych, bez obawy o negatywne reakcje szerszego grona (jak np. na „ścianie” na Facebooku).

Viber to najpopularniejszy cyfrowy komunikator na Ukrainie (korzysta z niego 96% użytkowników smartfonów).

Instytucje państwowe próbują zwalczać dezinformację wśród mieszkańców Ukrainy, oferując sprawdzone informacje np. kanał Koronawirus_info stworzony wspólnie przez Ministerstwo Ochrony Zdrowia i Viber, czy działania Służby Bezpieczeństwa Ukrainy, która w ostatnim czasie wykryła 207 internetowych agitatorów i zablokowała 2 000 grup internetowych, w których rozsiewano fake-newsy.

Źródło: Ukraińska Prawda

Były wojskowy nowym ambasadorem USA w Kijowie

Były generał-porucznik amerykańskich sił zbrojnych Keith Dayton został nominowany na posadę ambasadora USA w Kijowie.

Jak twierdzi ukraińska gazeta Dzerkało Tyżnia istotna jest jego wojskowa przeszłość, gdyż „właśnie wśród wojskowych dostrzega się najwięcej sympatyków Ukrainy”. Dayton bierze udział w konsultacjach z ukraińskimi wojskowymi od 2018 roku i jest byłym dyrektor Europejskiego Centrum im. Marshalla w Garmish-Partenkirchen. Wg ukraińskich dziennikarzy, jego wybór był podyktowany niechęcią Trumpa do dyplomatów i „deep state”.

https://dt.ua/international/general-posol-346531.html

Izolacja społeczna na Ukrainie trwa – zmniejszone ograniczenia

Do 22 maja przedłużono okres trwania izolacji społecznej na Ukrainie. Przy tym zmniejszono ograniczenia nałożone na działalność punktów gastronomicznych (możliwe otwieranie restauracji „pod otwartym niebem”), placów zabaw i boisk, pracowni stomatologicznych, muzeów i działalności szeregu przedsiębiorstw.

Badania socjologiczne grupy Rating pokazują stabilność nastrojów Ukraińców, którzy uważają działania władz za optymalne (61%) i deklarują pozostawanie w domach (89% badanych nie zamierza wyjeżdżać podczas majówki). Przy tym, przeważająca liczba badanych uważa, że sytuacja związana z koronawirusem w ich kraju ulega pogorszeniu (43%).

Źródło: Rating

 
Maciej Piotrowski

Współpracownik Ekspresu Ukraińskiego Instytutu Wolności. Główne obszary zainteresowania: polityka wewnętrzna i życie polityczne Ukrainy, kultura i społeczeństwo nad Dnieprem. Aktualnie obserwuje i analizuje ukraińską kampanię prezydencką (2019). Zajmuje się również problematyką usprawnienia funkcjonowania polsko-ukraińskich przejść granicznych jako koordynator projektu „Granica z ludzką twarzą” (2019), zaangażowany również w nieformalną inicjatywę „Piesze przejścia graniczne”.

Wpisz swój adres email

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

 

Newsletter

Zapisz się do newslettera, by otrzymywać najważniejsze wiadomości od Instytutu Wolności

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania informacji o aktualnościach, projektach oraz innych informacji o charakterze marketingowym lub edukacyjnym, na zasadach określonych Polityką Prywatności.

 

Newsletter

If you wish to sign up for a newsletter, please provide your details

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

 

I hereby agree for processing my personal data in order to send information about news, projects and other marketing or educational information, on the terms set out in the Privacy Policy.

 

Ich erkläre mein Einverständnis zur Verarbeitung meiner persönlichen Daten zum Zweck der Benachrichtigung über aktuelle Dinge,Projekte sowie andere Informationen mit Marketing- oder Bildungscharakter gemäß den Grundsätzen der Datenschutzerklärung.